söndag 8 januari 2012

13 Dag jul

Även om jag gillar sommar med sol och värme mycket bättre, är faktiskt rätt fint på vintern också. Framför allt när solen skiner och snön gnistrar som den gör idag. Allt är bländande vitt och den is som bildats på trädens grenar glittrar som diamanter. Solen ligger lågt på himlen, det är knappt den kommer över horisonten, men vilket fantastiskt ljus det blir.
Jag blir verkligen ”fotosugen” och får med mig Mamma som sällskap på en promenad. Det är faktiskt rätt kallt ute så det gäller att klä på sig, förutom vantar förstås. Jag kan inte jobba med vantar på händerna, det går bara inte. Så trots Mammas protester får dom stanna hemma.
Det är många människor ute och flera av dom lyfter upp mobilen för att ta ett foto. Det är tydligen inte bara jag som tycker att det är vackert ute. Jag fotar hela tiden; snöklädda trädtoppar mot en klarblå himmel, buskar och träd som böjts av den tunga snön, himlen som skiftar i rosa och allt annat fint jag ser.
Efter några hundra meters promenad längs cykelbanan hittar vi en plats där solen tränger igenom en liten skogsdunge. Här är ljuset jättefint och jag kliver in i skogen och sätter mig ner i snön framför en björk. Jag knäpper massor med kort. Ett äldre par som går förbi på cykelbanan säger något om de fina bilder man kan få en sådan här dag.
Efter en stund tröttnar Mamma, det är som sagt rätt kallt och hon fryser. Även jag fryser, framför allt om dom bara händerna. Jag ska ju också döma innebandy i dag så jag måste hem och göra mig klar för det. Jag har i alla fall fått många fina bilder och känner mig riktigt nöjd. Tre av dom kan ni se här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar